I det här avsnittet kan du lära dig om olika sätt att hitta arbetskraft. Det vanligaste sättet är ännu nuförtids att anställa en anställd till ditt eget företag, för ett ordinarie heltidsjobb.
Nyligen har varierande deltidskontrakt och tidbegränsade anställningsavtal blivit vanliga i Finland. På samma sätt har möjligheterna att köpa arbetet blivit mer varierande: till exempel köp arbete from ett “lättföretagare” som använder ett faktureringstjänst. Användningen av tillfälligt arbete har ökat.
Dessutom finns det många offentliga stödåtgärder som hjälper dig att hantera den ekonomiska risken för att anställa eller utbilda anställda. På denna sida kan du läsa mera 🙂
Utbildning av anställda
- Läroavtal kan användas för att fördjupa yrkeskompetensen eller förvärva ny yrkeskompetens med hjälp av läroavtalsutbildning. Vid läröavtalsutbildning största delen av studierna är praktiska arbetsuppgifter på arbetsplatset och kompletteras med teoretiska studier. Läs mer HÄR.
- Rekryterinsutbildning kan vara ett bra möjlighet när du behöver ett skräddarsytt utbildning för det anstälda. Utbildningen finansieras av arbetsgivaren och TE-tjänsterna. Läs mer HÄR.