Palvelumuotoilu ja tuotteistaminen toimii hyvänä lähtökohtana kun suunnittelet myyntiä ja markkinointia. Ensimmäisessä yhteisessä webinaarissa kävimme tiiviisti läpi muutamia näkökulmia tähän. Tästä verkkoympäristön alueesta löydät tämän aiheeseen alustavan webinaarin sekä työkaluja asian tarkasteluun oman liiketoiminnan näkökulmasta.
TALLENNE WEBINAARISTA
PEST MALLI YHTENÄ TARKISTELUN TAPANA
PEST malli on yksi tapa tarkistella liiketoimintasi toimintaympäristö neljän luokan kautta. Luokkien avulla voit arvioida missä liiketoiminta sijaitsee. Erityisen tärkeänä PEST-analyysissä on tarkistella myös pitkän aikavälin suuntauksia (esim. Sitran megatrendeistä nousevien ajatusten kautta).
PEST- mallin neljä tekijää ovat:
kuvaa hallituksen / politiikan laajempaa vaikutusta yrityksesi liiketoimintaympäristöön. Voi tarkoittaa esim. nykyistä tai tulevaa lainsäädäntöä sekä niiden vaikutuksia.
arvioi laajemmin taloudellisen ympäristön vaikutusta liiketoimintaasi. Sen vaikutukset yrittäjän arjessa voivat näkyä esim. luoton saatavuuden ja / tai vaikka yleisen työttömyysasteen kautta.
kuvaa helpommin tai vähemmin mitattavia sosiaalisia sekä kulttuurisia tekijöitä, jotka voisivat vaikuttaa liiketoimintaympäristössäsi. Tällaisia voisivat olla esim. yleinen koulutustaso, kulutustottumukset ja yhteisön terveyttä kuvaavat tekijät.
kuvaa miten teknologia voi vaikuttaa liiketoimintaympäristössäsi. Huomiosi voi kiinnittyä esim, automatisointiin ja sen tuomiin mahdollisuuksiin, innovaatioiden leviäminen / yleistyminen.