Markkinointiviestintä
HUOMAA: Kansainväliset markkinointisäännöt päivitetty 1.9.2019
1.9.2019 aletaan soveltaa kansainvälisen kauppakamarin päivitettyjä markkinointisääntöjä, joissa erityisesti kiinnitetään huoiota digitaaliseen markkinointiin.
Ehkä tärkein muutos aiempaan on se, että kaupallisen viestin on oltava tunnistettava. Mainos ei saa olla sekoittus yksityishenkilön lähettämään tai toimitukselliseen sisältöön, vaan kuluttajan on voitava tunnistaa mainos mainokseksi riippumatta julkaisupaikasta. Sosiaalisessa mediassa on aiemmin ollut hyvin haastavaa erottaa mikä on mainos, ja mikä esimerkiksi toimituksellista sisältöä. Tähän nyt haetaan muutosta. Säännöissa todetaan seuraavasti: ”Tarvittaessa mainos on merkittävä mainokseksi.” Kuluttajalle on myös saatava tietää mainostajataho. Nyt käyttöön otettavat säännöt vahvistavat vahvistavat kuluttajansuojaa ja edistävät reilua kilpailua yritysten kesken. Säännöt ovat suomalainen normisto, johon mainonnan eettinen neuvosto tulee perustamaan ratkaisunsa.
Kaikkien mainostajien on aiheellista perehtyä ko sääntöihin, olitpa sitten perinteinen mainostaja tai esimerkiksi bloggaaja. Kyseiset säännöt ovat kansainvälisiä, ja voimassa maasta riippumatta.
Säännöt löytyvät kokonaisuudessaan oheisesta linkistä.
Uusien asiakkaiden hankinta erilaisten rekistereiden avulla
GDPR (General Data Protection Regulation) eli tietosuoja-asetus
EU:n tietosuoja-asetus tuli voimaan 2018, ja se koskee kaikkia yrityksiä EU:n alueella. GDPR:n mukaisessa henkilötietojen käsittelyssä pitää noudattaa vuoden 2018 ohjeistuksia. . Asetuksessa on ohjeita henkilötietojen keräämiseen, käsittelyyn ja luovuttamiseen sekä niihin liittyviä oikeuksia ja velvollisuuksia.
Rekisterinpitoon tietosuoja-asetus määrittää kuusi syytä, joista kaupankäyntiin liittyy erityisesti syyt 1) suostumus ja 2) oikeutettu etu. Suostumus tarkoittaa, olet saanut rekisteröidyltä suostumuksen henkilötietojen käsittelyyn. Sinun pitää dokumentoida suostumus ja sen on oltava todennettavissa. Suostumusta ei voi antaa vaikenemalla, valmiiksi rastitetuilla ruuduilla tai jättämällä jotakin tekemättä.
HUOM! Alle 16-vuotiaan lapsen henkilötietoja saa käsitellä vain huoltajan suostumuksella.
Henkilötietojen käsittelyn perusteena voi olla myös oikeutettu etu, joka tarkoittaa esim. jäsenyyttä asiakkuutta tai työsuhdetta. Suoramarkkinointia tehdään oikeutetun edun perusteella, mutta suoramarkkinointiin parhaillaan tarkennetaan uutta lainsäädäntöä jota kannattaa seurata. Muös sopimus oikeuttaa henkilötietojen käsittelyyn (esim. lehtitilaus).
Kannattaa muistaa, että ihmisellä on aina oikeus saada tietoa henkilötietojen käsittelystä ja päästä omiin tietoihinsa. Hän voi oikaista ja rajoittaa tietojen käsittelyä sekä pyytää että tulee poistetuksi rekisteristä. Näistä toimista ei saa pyytää maksua (paitsi jos pyyntö kohtuuton). Henkilötietojen käsittelyn kuvaus on oltava saatavilla.
Sähköistä suoramarkkinointia saa tehdä ilman suostumusta kun: 1) kyseessä on aiempi asiakkuus ja 2) yhteystiedot on saatu aikaisemmin ostotapahtuman yhteydessä ja 3) yhteystietoa käytetään saman tuoteryhmän tuotteiden/palveluiden suoramarkkinoinnissa ja 4) suoramarkkinointia toteuttaa sama rekisterinpitäjä. Myyjän on annettava asiakkaalle jokaisen viestin yhteydessä mahdollisuus kieltää yhteystiedon käyttö. Asiakkaan suostumusta ei myöskään tarvita kun asiakas on yhteisö (esim. [email protected]) tai jos markkinoivat tuotteet/palvelut liittyvät viestin saava työntekijä työtehtäviin.
Tarjousviestintä, hyvä tarjous, tarjouksen laskeminen; kaikkiin näihin saat käytännöllisiä vinkkejä seuraavasta kolmesta videosta.
Tarjouskamppikset
Digimarkkinoinnin aikana vieläkin luodaan kamppiksia, niistä sitten viestitään digitaalisin keinoin. Tarjouskampanjan luomiseen löydät ajatuksia lataamalla oppaamme alta.
Yrittäjän harvoin kannattaa ryhtyä itse tekemään mainoksia, ellei satu olemaan graafikko ja se on juuri oma bisneksesi. Jos laitat mainoksia lehtiin, tekevät lehtitalot yleensä myös suunnittelun valmiiksi samaan hintaan, kun olet sen vain mainosta tilatesssa niin sopinut. Sinun asiasi on myös suunnitella ja mahdollisesti tilata yrityksellesi selkeästi erottuva, tunnistettava yrityksesi graafinen ilme. Olemme keränneet kuitenkin joitakin asioita myös erottuvaan mainokseen, voit ladata pienen oppaan alta.