Kun ryhdyt suunnittelemaan verkkosivujasi, ns. kotisivuja, on ensin määritettävä sivun/sivuston tavoite. Ensimmäinen tehtävä on määrittää miksi sivusi ylipäätään on olemassa. Mitä muuta sinun on otettava huomioon verkkosivuprojektissa? Lisäinfoa saat tästä aineistosta.
Domain eli verkkotunnus
Domain eli verkkotunnus on internet-sivustosi osoite (nettiosoite, verkko-osoite). Verkkotunnus on maksullinen, yksi osoite (domain) maksaa noin 5-15 € vuodessa. Fi – päätteiset verkko-osoitteet myöntää viestintävirasto, katso video tämän tekstin alapuolelta. Verkkotunnuksen voisi sanoa olevan myös yrityksesi ilmentymä internetissä, verkkotunnusta eli domainia vahvistaa sivun ulkoasu, ulkoinen ilme. Kun pohdit hyvää domainia, verkkotunnusta, yrityksellesi tai esim. verkkokaupallesi, on aiheellista tarkistaa niiden saatavuus. Nykyisin voit jo varata sekä ä- että ö-kirjaimia sisältäviä verkkotunnuksia, mutta ne saattavat haitata sivustosi toimivuutta. Alla linkki verkkotunnushakuun, josta näet jo varatut tunnukset.
Verkkotunnuksen pääte .fi on Suomen internet-maakoodi verkkotunnuksia varten. Juurta hallinnoi liikenne- ja viestintävirasto Traficom, ja vastaa verkkotunnusten myöntämisestä. Domaineja eli verkkotunnuksia voivat rekisteröidä yritykset, yhteisöt ja yksityishenkilöt. Alla olevalta videolta näet, miten verkko-osoitteen suunnittelussa voi lähteä liikkeelle, ja miten nimipalvelimet turvaavat fi-juuren toiminnan.
Tyypillisiä verkko-osoitteiden päätteitä
Päätteellä on väliä! Se muuttaa osoitteen aivan toiseksi. Fi-juuren (tunnisteen) lisäksi on joitakin tunnisteita joita käytetään hyvin yleisesti tietyissä tarkoituksissa. Tässä joitakin:
.edu: tulee engl. sanasta "education", käytetään opetusalalla
.com: tulee engl. sanasta "commercial", tarkoittaa kaupallista verkkoa
.net: tulee engl. sanasta "network", suomennettuna tarkoittaa verkkoinfrastruktuuria
.mil: tulee engl.sanasta "military" = USAn asevoimat
.gov: tulee engl. sanasta "government" = (USAn) hallinto
.org: tulee engl. sanasta "organization", tarkoittaa usein voittoa tavoittelemattomia yhdistyksiä, järjestöjä
.coop: tulee engl. sanasta "cooperatives", osuustoiminta
.info: tulee engl.sanasta "information source", jota käytetään informatiivisissa tarkoituksissa
.museum: tulee engl. sanasta "museum", museo
Hosting tarkoittaa palveluntarjoajaa, webhotelli tarkoittaa palveluntarjoajan (hosting) tuottamaa palvelua, joka minimissään sisältää sen palvelintilan palveluntuottajan palvelimella, minne sivustosi sijoitetaan. Hosting-palvelujen hinnat vaihtelevat sen mukaan, paljonko sivustosi tarvitsee tilaa, ja millaisia sekä miten paljon oheispalveluja valitset. Hosting-palveluja tarjoavat esimerkiksi Webhotelli, Domainhotelli tai hyvin suosittu Zoner. Kaikki nämä palveluntuottajat ovat suomalaisia. Hakukoneella saat paljon lisää palveluntuottajia.
Miten aloitan verkkosivujen työstämisen?
Yrityksesi verkkosivujen suunnittelu alkaa siitä, että tiedät mitä sivullasi tavoittelet, keitä haluat tavoittaa ja mitä he sivultasi haluavat. Onkin sanottu, että verkkosivujen suunnittelu alkaa siitä, että alat katsoa asioita asikkaittesi silmin. Kohderyhmäsi lisäksi sinun on hyvä hahmottaa, mitä kohderyhmäsi haluavat sivultasi ja miksi he tulevat sivullesi. Hyvä verkkosivu on lähdetty suunnittelemaan tavoitteista käsin.
Sisältörakenteen suunnittelun jälkeen, voi mukaan ottaa graafikon, tai ryhtyä pohtimaan mikä on yrityksen graafinen ilme ja miten se ilmenee sivustolla. Ensisijaista on kuitenkin luoda yrityksen liiketoiminnalle lisäarvoa tuottavat sivut. Yrityksesi verkkosivujen ensisijainen tehtävähän on se, että yrityksesi pääsee liiketoiminnan tavoitteisiinsa.
Sivuston suunnittelu
Ulkoasun suunnitteluun sinulla on monta vaihtoehtoa, yleisimmin käytetään valmiita graafisia pohjia tai ostetaan suunnittelupalvelu mainostoimistolta. Yleisohje on, että sivun ulkoasu on syytä rakentaa mahdollisimman selkeäksi, ja sivu helppokäyttöiseksi. Käyttöliittymän selkeyden lisäksi verkkosivun on oltava hakukoneiden toiminta huomioiva. Se tarkoittaa sitä, että esimerkiksi tekstissä on käytettävä niitä avainsanoja, joilla verkkosivun toivotaan löydettävän hakukoneiden avulla. Graafisen suunnittelun osalta se tarkoittaa sitä, että sivuston rakenne on oltava sellainen, että se tukee hakukoneissa näkyvyyttä.
Hyvä muistaa, että yhä useammin tietoa tuotteista ja palveluista etsitään mobiilin kautta. Siksi jo alkuunsa on hyvä valita verkkosivutoteutus sellaiseksi, että sivusto on responsiivinen (sisältö skaalautuu näytön koon mukaisesti) ja sisältö on luettavissa hyvin sekä mobiililaitteissa että läppärissä tai pöytäkoneella. Responsiivinen sivusto löytyy myös paremmin hakukonetuloksissa.
Verkkosivustoprojektin eteneminen: tavoitteet
Verkkosivustoprojekti on hyvä aloittaa tarkistamalla tavoitteet mitä sivulla halutaan saavuttaa. Samalla on aiheen määrittää tavoitteet konkreettisesti ja miten niitä mitataan. Tavoiteena voi olla esimerkiksi verkkosivukävijöiden osallistaminen, asuntoilmoituksen jättäminen, tarjouspyynnön jättäminen, uutiskirjeen tilaaminen, reittitietojen haku, tiedoston lataaminen, ostotapahtuma tai siirtyminen johonkin toiseen palveluun tai verkkosivulle. Tavoitteen täytyy olla selkeä, ja sen pitää nousta sisällöissä kaikkea muuta näkyvämmäksi. Sivuston ydinviestin on löydyttävä heti. Tavoitteiden on otava sellaisia, että niitä voidaan mitata. Analytiikan avulla tavoitteiden saavuttamista seurataan.
Verkkosivustoprojektin eteneminen: graafinen ilme ja sivukartta
Tavoitteiden pohjalta suunnitellaan sivustolle hakukoneoptimointia tukeva rakenne (ns. sivustokartta). Graafinen ilme voidaan ostaa valmiina “templatena” tai tilata esimerkiksi graafikolta. Graafisen ilmeen on heijastettava yrityksen brändiä, ja sen on luotava ihastuttava, miellyttävä vaikutelma.
Verkkosivun tekstit
Suunnitellaan tavoitteita tukevat tekstit, jotka auttavat yritystä löytymään hakukoineissa ja lisäävät yrityksen tavoitteiden saavuttamista, esimerkiksi että sivusto toimii myynnin välineenä. Verkkosivuston tekstien on oltava asiakkaillesi kiinnostavia, siksi monesti kannattaa antaa sivuston muu suunnittelu digimarkkinoinnin ammattilaisille, ja keskittyä itse sivujen sisällön tuotantoon. Sinä tiedät parhaiten sivujesi käyttäjät ja heidän tarpeensa. Varsinaisen tekstin muokkauksen myyvään muotoon voi ostaa sisällöntuottajilta tai markkinointitoimistolta.
HUOMIO! Muista että tuotteen tai palvelun tilaaminen, ostotapahtuma, tiedoston lataaminen tai joku muu tapahtuma on se mitä yleensä sivustolla tavoitellaan. Siksi muista Call To Action (CTA)-painikkeet, joiden avulla toimenpiteen tekeminen on helppoa.
Mitä julkaisujärjestelmää kannattaa käyttää?
WordPress (WP)
Julkaisujärjestelmistä avoimen lähdekoodin suosittu systeemi on WordPress. WP suunniteltiin alkujaan blogialustaksi. Sen asentaminen vie noin viisi minuuttia, ja kohtuullisilla tietotekniikkataidoilla voit itsekin hallita verkkosivujesi sisältöä WP:n avulla. Youtube-palvelusta löytyy aloittelijoille myös ilmaisia videoita, joiden avulla sisällönhallintajärjestelmä WordPressiä voi opetella käyttämään. Vuonna 2015 WordPressiä käytti 23,3 % internetin suosituimmasta 10 miljoonasta verkkosivustosta. Eri asia on tietysti se, että onko yrittäjän aiheellista itse ryhtyä opettelemaan ja luomaan verkkosivujaan, vai onko aiheellista käyttää oma aika ydinbisnekseen, ja antaa ammattilaisten hoitaa verkkosivujen tekeminen ja siihen oleellisesti liittyvä digitaalinen markkinointi. Yleensä kannattaa keskittyä siihen mitä osaa parhaiten, mutta jokainen päättää tietysti itse miten toimii. Ja aina on aiheellista hankkia perusymmärrys asiasta, jotta pystyt keskustelemaan ja valitsemaan itsellesi parhaan asiantuntijan. WP:n tuntevalta asiantuntijalta saat myös ideoita, mitä eri mahdollisuuksia uusi teknologia antaa sivustollesi, ja hän on myös ajantasalla tietoturva-asioissa.