Parhaat bloggausvinkit tähän sinulle koonnut ammattibloggaajaa Tiia Suomalainen, joka julkaisee blogia osoitteessa https://www.youtube.com/user/voiceoffortuna (44 714 tilaajaa)
Miksi blogi
Blogit ovat olleet jo useamman vuoden kuuma hitti ja monet bloggaajat kirjoittavat blogiaan jo Suomessakin täysipäiväisenä työnään. Silti yritysblogeja näkyy melko vähän, etenkään hyviä sellaisia. Hakukonetta käyttäessä jokainen on kuitenkin varmasti huomaamattaan päätynyt joskus yritysblogiin, sillä usein erilaisia vinkkejä hakiessa ensimmäiseksi hakutulokseksi nousee (yritys)blogin teksti aiheeseen liittyen.
Miksi sitten perustaa yritysblogi?
- Vaikuttaa akukoneoptimointiin. Blogit on nyt hakukoneiden silmissä in. Niiden tekstit nousevat hyvin ensimmäisten hakutulosten joukkoon, jonka lisäksi ne nostavat koko sivustosi arvoa hakukoneissa. Kun kirjoitat useita blogitekstejä, johtaa sivuillesi pian satoja ellei tuhansia aiheeseen linkittyviä avainsanoja!
- Jatkuvaa ja ikuista yhdellä panostuksella! Blogitekstit ovat pysyviä. Googlen ensimmäiseksi hakutulokseksi voi tulla hyvin edelleen yli viisi vuotta vanha teksti. Markkinointi rullaa sinun vaikka lomaillessa! Blogitekstit eivät huku tai katoa kuten mainosbannerit, Facebookin mainokset tai lehteen painettu mainos
- Ilmaista. Blogin kirjoittaminen on siihen menevää aikaa ja panostusta laskematta ilmaista markkinointia yrityksellesi! Toki voit ja kannattaakin panostaa rahallisesti blogitekstien markkinointiin ja ulkoinen ilme sekä kuvat saattavat maksaa, mutta käytännössä blogi on yksi edullisimmista markkinointikanavista mitä voit löytää. Hyvä esimerkki tästä on Neil Patel, jonka sivuilla vierailee 190 000 ihmistä
- Brändin tunnettavuus ja liikenne sivuillasi lisääntyy. Sivuillasi on yhä enemmän sisältöä mitä löytää hakukoneista tai somesta. Verkkosivuilla ei tule vierailtua ilman kunnollista asiaa, jos ne pysyvät muuttumattomina kuukausista tai vuosista toiseen. Siksi blogitekstit ovat loistava tapa saada ihmisiä yhä uudelleen sivuillesi!
- Yrityksesi asiantuntijuus vahvistuu ja luotettavuus lisääntyy. Verkkosivuilla voi olla välillä haastavaa, verrattuna kasvotusten tapahtuviin asiakaskontakteihin, tuoda esille asiantuntevuuttasi. Blogiteksteissä voit kuitenkin vakuuttaa asiakkaasi siitä, että olet perillä uusimmista trendeistä ja todella tiedät homman. Asikas voi luottaa sinuun!
- Ylläpidät asiakkuussuhteita blogin jatkuvuudella.
- Tuot omaa persoonaasi esille. Verkkosivuilla voi olla myös vaikea tuoda omaa persoonaa esille, mutta blogitekstien kautta se onnistuu samaan tyyliin kun kasvotustenkin tapahtuvassa asiakaskontaktissa. Blogitekstien kieli voi esimerkiksi olla verkkosivujen virallista esittelyä rennompaa ja istua näin paremmin suuhusi.
- Myynti lisääntyy. Tuomalla taitavasti sisältöön esille palveluitasi voit saada niin uusia asiakkaita tai innostaa vanhat, blogia lukemaan jääneet, asiakkaat uusinta ostoksille
Voit siis houkutella vanhoja asiakkaita uudestaan ostoksille, pitää yllä nykyisiä asiakassuhteitasi tai löytää kokonaan uusia asiakkaita! Ja tämän jälkeen voisi kysyä, miksi ihmeessä ei siis kannattaisi perustaa yritysblogia?
Avaimet menestykseen!
Aihe kannattaa rajata aika tarkasti. Mieti mistä osaat kirjoittaa ja minkälaiset aiheet tukevat liikeideaasi. On kannattavampaa kirjoittaa rajatulle kohderyhmälle kun yrittää huitoa vähän joka suuntaan tavoittamatta lopulta ketään kunnolla. Sinä olet oman alasi ammattilainen ja vain sinä tiedät mikä asiakkaitasi kiinnostaa.
Jaa rohkeasti osaamistasi. Vaikka osaamisen jakaminen ilmaiseksi julkisessa blogissa voi tuntua turhauttavalle on se kuitenkin avain menestykseen. Sisällössä pitää olla jotain annettavaa lukijalle! Ei kukaan halua ostaa tai tukea palveluitasi saati seurata blogiasi, jos sisältö on vain pintapuolista lätinää, sisältämättä mitään oikeaa tietoa tai taitoa. Mieti siis, minkä verran tietoa olet valmis jakamaan ilmaiseksi saavuttaaksesi jotain enemmän.
Päivitä säännöllisesti. Oli tahtisi sitten kolme kertaa viikossa tai kaksi kertaa kuukaudessa pidä siitä kiinni! Moni blogi lähtee nopeaan nousuu alkuinnostuksessa ja päivittää ensimmäisen kuukauden tykkitulella uusia juttuja ja sitten lopettaa. Blogi, joka on päivitetty viimeksi vuosi sitten ei ole kovin hyvää mainosta yritykselle. Moni voi jopa katsoa ja olettaa koko toiminnan loppuneen, jos uusin päivitys on sivuilla kovin vanha. Pitkäjänteisellä tasaisella suorittamisella saavuttaa parhaat tulokset. Suunitelma tulevista jutuista on hyvä tehdä etukäteen ja myöhemmässä vaiheessa voitkin laatia bloginjulkaisuaikataulun taulukkomme avulla
Ota mallia, mutta älä kopioi. Kopioimalla muiden menestystarinoita ei saavuta paljoa pitkällä tähtäimellä. Avain menestykseen on omaperäisyys ja uniikki sisältö. Inspioroitua kuitenkin saa ja pitää upeista yritysblogeista, ja miksei kaikista muistakin blogeista, ulkomaita myöden. Seuraa myös muita someja, uutisia, lehtiä pysyäksesi ajan hermolla ja ollaksesi mukana aallon huipulla kun jotain uutta on rantautumassa! Oikeastaan kaikista voit ammentaa innostusta omaan tekemiseen, ideoita voi ottaa omalla tyylillä toteutettavaksi tai poimia hyviä kikkoja esimerkiksi otsikointii. Vuoden yritysblogiksi palkittu Pizzaguy on loistava esimerkki loistavasta yritysblogista. Esimerkki siitä kuinka pizzafirma voi kirjoittaa paljon laajemmaltikin aiheestaan kun pelkästään pizzan pyörityksestä pysyen kuitenkin tarkasti rajatussa aiheessa.
Ole oma itsesi ja tuo persoonaasi esille. Se, että kirjoitat blogia ei vielä takaa, että saat uusia asiakkaita tai edes seuraajia. Blogejakin on jo niin paljon, että pelkkä blogi ei välttämättä ole avain onnee. Lisäksi postaukset, jotka eivät aiheuta ihmisissä tunteita, samaistumista tai ihailua ammattitaitoasi kohtaan eivät kerää kommentteja, jakoja tai tykkäyksiä, jotka taasen levittäisivät yhä laajemmalle. Joten tuo rohkeasti esiin kuka sinä olet – muistaen kuitenkin hyvän maun ja sen, että toimit nyt oman brändisi edustajana.
Avaaminen
ERI BLOGIALUSTAT
Minne blogi sitten kannattaa perustaa? Internetistä löytyy useampikin varteenotettava vaihtoehto ja jää sinun päätettäväksi mitä lähdet käyttämään. Tässä pari helppokäyttöistä alustaa esitellen niiden hyviä ja huonoja puolia.
WORDPRESS
Monen yrityksen kotisivut ovat jo valmiiksi WordPressissä, jolloin toki WordPress on luonnollinen alusta myös bloggaamiselle. Etenkin kun WordPress on yksi monipuolisimmista ja suosituimmista blogialustoista. Se mahdollistaa lukemattomien lisäosien lisäyksen ja ulkoasun muokkaamisen täysin mieleiseksi.
BLOGGER
Suurin ero WordPressiin on se, että Blogger on ilmainen. Tosin sinun pitää maksaa rekisteröidystä domainista, koska muuten osoitteen päätteeksi tulee blogspot.com, joka ei luo kovin asiantuntevaa vaikutelmaa. Blogger ei kuitenkaan ole yhtä mukautumiskykyinen ja monipuolinen, mutta toisaalta taas se on ehkä yksinkertaisempi käyttää. Bloggerin omistaa Google, jolloin olet tavallaan van vuokralla, etkä omista sivustoasi. Se taas tarkoittaa sitä, että sivustosi voidaan poistaa milloin tahansa. Se on epätodennäköistä, mutta käytännössä mahdollista.
TOIMINTASUUNNITELMA
Tee heti alusta saakka toimintasuunnitelma blogisi suhteen – tällä varmistat, että sisältöä tulee säännöllisesti ja blogisi ei pääse unohtumaan. Hyvässä toimintasuunnitelmassa kokemukseni mukaan on ainakin
- määritetty mistä kirjoitan
- aikataulutus ja säännöllisyys
- tavoitteet blogilleni
- tulosten analysointi – miten seuraan blogini toimivuutta?