Mitä markkinointi on?
Tälle sivulle on koottu erilaisia artikkeleita ja perusajatuksia markkinoinnista. Saat joitakin teoreettisia malleja sekä käytännön vinkkejä oman yritystoimintasi markkinointitoimenpiteitten suunnitteluun.
Perustana liikeidea ja liiketoimintasuunnitelma
Markkinointi pohjautuu liikeideaan ja liiketoimintasuunnitelmaan. Lähtökohta-analyyseillä selvität yrityksesi nykytilan siinä ympäristössä missä se nyt toimii. Näiden analyysien jälkeen mietit markkinointistrategiasi joka tarkoittaa niitä toimia, joiden avulla saavutat asettamasi tavoitteet ja saat liiketoimintasi pysymään kannattavana. Markkinointistrategia pohjautuu yrityksesi visioon tulevaisuudesta eli tahtotilaan.
Markkinointi ohjaa toimintaa liikeidean kautta:
1) valitaan sopivimmat kohderyhmät (kenelle markkinoidaan?)
2) selvitetään asiakkaiden tarpeet
3) imagotavoite joilla yritys erottuu kilpailijoista (miksi asiakas ostaa sinun yritykseltäsi?)
4) asiakkaiden tarpeita vastaavan tuote- ja palvelutarjonnan kehittäminen (mitä markkinoidaan?)
5) imagoon sopiva toimintatapa (miten markkinoidaan?)
Lähtökohta-analyysit
Ulkoiset analyysit
Ympäristöanalyysillä selvität ja pyrit ennakoimaan ympäristön muutoksia ja niiden vaikutuksia liiketoimintaasi. Tarkastele yrityksesi toimintaa sekä nyt ja mahdollisesti tulevaisuudessa yrityksesi toimintaan vaikuttavia esimerkiksi taloudellisia, poliittisia, kulttuurisia ja teknologisia tekijöitä. Esimerkiksi EU:n päätökset ja lainsäädäntö saattavat vaikuttaa toimialasi yrityksien toimintamahdollisuuksiin. Tarkastele myös markkinoiden kysyntää ja kilpailijoiden tilannetta. Globaalissa ympäristössä asiat muuttuvat nopeasti ja kaikki vaikuttaa kaikkeen. Jokaisen yrittäjän on entistä tarkemmmin seurattava toimintaympäristön muutoksia ja sopeutettava toimintaansa muutoksiin. Katso videot tulevaisuuden trendeistä, ja pohdi miten ennustetut tulevaisuuden suuntaukset vaikuttavat sinun yrityksesi toimintaan? Katso myös Palvelumuotoilun ja tuotteistamisen – osiosta PEST-analyysi.
Kilpailija-analyysillä selvität yrityksesi markkina-asemaa ja imagoa suhteessa alan kilpailijoihin. On tärkeää tunnistaa kilpailijansa! Tarkastele ainakin seuraavat asiat: 1) kilpailevat yritykset: mitä ne ovat ja paljonko niitä on? 2) kilpailevien yritysten tuotteet 3) millaisia kilpailukeinoja kilpailijat käyttävät 4) kilpailijoiden markkina-asema ja – osuus 5) kilpailijoiden käyttämät markkinointistrategiat. Tähän peilaten tarkastele omia tulevaisuuden suunnitelmiasi.
Markkina-analyysi selvittää, miten yrityksen tuote- tai palveluvalikoimaan on kehitettävä vastaamaan asiakkaan vaatimuksiin. Erilaisilla markkina-analyyseillä voit selvittää itsellesi kuvan siitä, mihin tuotteisiin/palveluihin yrityksesi kannattaa keskittyä. Raatikainen (2004) listasi ainakin seuraavat tekijät jotka on hyvä markkina-analyysejä ja kuluttajakäyttäytymistä seuratessa huomioida: 1) asiakkaat ja eri asiakasryhmät 2) asiakasmäärät ja sen kehitys (mennyt ja arvioitu tuleva) 3) miten kannattavia eri asiakasryhmät ovat? Euro on lahjomaton konsultti, mitkä asiakasryhmät ovat kannattavimpia? 4) asiakkaiden investointihalukkuus 5) asiakkaan tavoittaminen (millä väylillä?) 6) eri asiakasryhmien ostopäätöksiin vaikuttavat tekijät 7) eri asiakasryhmien ostokäyttäytyminen 8) ostouskollisuus 9) yrityksen markkinatilanne 10) ostovoiman ja markkinoiden arvioitu kehityssuunta.
Sisäinen analyysi eli yritysanalyysi
Yritysanalyysi arvioin yrityksesi sisäistä toimivuuttaa tarkastelemalla esimerkiksi markkinointia, henkilöstön osaamista ja laatua, tuotantoa, kuljetuksia, johtamista, hinnoittelua, taloushallintoa ja myyntituloksia. Tämä antaa siis tietoa yrityksen nykyisestä tilanteesta.
Aikatauluta visio tavoitteeksi
Markkinointi on prosessi
- määrittele yrityksen liikeidea asiakeskeisesti
- asiakkaiden tarpeet selville markkinointiprosessilla
- sitouta kaikki yrityksessä yrityksen sanomaan
- graafinen ilme ja ohjeistu
- ulkoinen markkinointi laajasti eri välineillä, millä välineillä tavoitat tehokkaimmin kohderyhmäsi?
- vuorovaikutusmarkkinointi ja sen väylät
- muista että kaikki yrityksessä markkinoi ja kaiken on sovittava saumattomasti yhteen
- pyydä asiakaspalautetta eri väylillä
Markkinointisuunnitelma